lørdag 25. mars 2017

Så dukket Heather opp...

Hun var ikke planlagt i hele tatt, Heather. Men så fant jeg et salg, da...

 

Og så klikket jeg hjem noe stoff fra Danmark. I den rekkefølgen. Dette, skal vi kalle det "spettete", stoffet var tiltenkt Heather. Jeg har lest meg opp på at ponte roma er det perfekte stoffet for Heather, og helt ærlig trodde jeg lenge at stoffet jeg kjøpte var vinterjersey - det er ikke så langt unna.

Men det er jaquard. Det betyr egentlig ikke noe annet enn at stoffet har langt mindre stretch enn jeg hadde tenkt. Men det innebærer at kjolen ble litt trangere enn planlagt...

Jeg måtte knipe inn på sømrommet i og under ermene for å få en komfortabel passform, og jeg måtte gjøre noen justeringer på ryggstykket. Fortsatt er ermene en anelse trange, men ellers er stoffet perfekt for vinter/vår og jeg har brukt kjolen mye.

Det var lommene som overbeviste meg. Kjoler med gode lommer er det ikke så ofte jeg kommer over, og disse er riktig smart konstruert. Prinsessesømmen på forstykket går nemlig ikke helt ned, den svinger ut og går ut i sidesømmen, og i sømmens bue ligger lommen. Og ikke en hvilken som helst lomme - den er dyp og god.

Jeg har gjort mine vanlig justeringer på mønsteret utover de tilpasningene jeg måtte gjøre grunnet lite stretch i stoffet; flytte skuldersømmen fremover en anelse, FBA og forlenge overdelen.

Denne kjolen vil jeg sy igjen uten å tenke meg om to ganger! Gitt at jeg finner riktig stoff, da. Denne gangen gjorde stoffet det litt vanskelig for meg. Men mønsteret er det ikke noe i veien med - det er et godt gjennomtenkt og litt annerledes mønster. Og kjolen har potensiale til å bli en skikkelig favoritt! Jeg vil si at nivået er litt viderekommen syer - det er særlig i konstruksjonen av lommen at du kan møte på noen utfordringer, men ellers er kjolen ren plankekjøring.

I never really planned for the Heather to happen. But then a sale happened. And fabric got purchased from Denmark. In that order. So Heather happened. Let's take a moment to appreciate the pockets. I - FREAKIN' - LOVE - THEM! Moving on... 

I thought I bought ponte roma knit fabric. But in reality it was jaquard. Less stretch, and a few tweeks was necesarry. I used less seam allowence on and under the sleeves, and I also had to adjust the back piece. The sleeves are still slightly tight, but wearable. I have used this dress frequently since I finished it - and I would make it again in a hearbeat! If I find a more suitable fabric, that is. The dress sews up pretty quick, it needs some extra focus when sewing the pockets, but the rest is straight forward. Advanced beginner, I would say. I made my regular adjustments on the pattern; forward shoulder adjustment, FBA and long torso adjustment. 

Stoff/fabric: Jaquard from Stofdepotet (Danmark) 
Mønster/pattern: Heather dress fra Sew Over It (London, England)

Takk for at du tittet innom!
Thanks for stopping by!
//Heidi 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...