tirsdag 14. juni 2016

Sommerfresh kjole til meg!

Jeg har lyst til å bli flinkere å sy klær til meg selv. I vevd stoff. Som sitter fint på meg. Nå er jeg i gang!

 

Denne kjolen sydde jeg til 17. mai. Bunaden min trenger til noen justeringer, derfor måtte jeg finne et alternativ denne gangen.

Utgangspunktet er et mønster fra Stoff og Stil som jeg har gjort noen justeringer på. Jeg har etterhvert lært at jeg må forlenge de fleste mønster med ca 3 cm i livet. Det trengs justeringer over bysten og nå kan jeg også føye på "justere skuldersøm" til mine faste justeringer. Jeg sydde to (!) prøver på overdelen før jeg følte meg klar til å sy i det fine stoffet.

Kjolen har prinsessesnitt, jeg har ikke gjort FBA (full bust adjustment) på prinsessesnitt før. Men takket være Google og Youtube kom jeg godt fra det. Jeg kikket på denne tutorialen, samt en fin video på Youtube. Kjolen sitter veldig godt på skuldrene, og over bysten. Livet treffer min naturlig midje veldig fint etter forlengelsen.

Etter å ha brukt kjolen en hel dag vet jeg at jeg trenger å gjøre en endring til i mønsteret. Jeg må gjøre ermehullet romsligere i front/bak og under ermet. Man kan se det på bildet, stoffet rynker seg ørlite. Bortsett fra denne ene lille detaljen er jeg veldig godt fornøyd med kjolen og passformen.

Kjolen har usynlig glidelås midt bak. Jeg har vært litt "redd" for usynlig glidelås, jeg har ikke spesialfot på symaskinen min til å sy den i med, så det har blitt litt halvveis tidligere. Men jeg kom over Willy Nylands kjekke tutorial på hvordan man syr usynlig glidelås med vanlig fot, og den kan jeg absolutt anbefale. Resultatet ble veldig bra!

Jeg måtte også justere litt i prinsessesømmen bak, den var for kraftig buet for min rygg, slik at det poset seg litt i sømmen. Jeg tok av litt på sidepanelet så nå ligger den flatt og fint. Men det at jeg fjerne noe derfra gjorde nok sitt til at jeg fikk for trangt ermhull. 


Stoffet jeg har sydd i er bomullssateng med stretch. Det var stødig og godt å jobbe med. Jeg har helfôret kjolen. Mønsteret legger opp til et belegg som fôret festes til på innsiden. Jeg hadde ikke nok stoff til belegg, så jeg sydde fôret som kjolen. Det fungerte like bra.

Når jeg får gjort de siste endringene på mønsteret vil jeg sy en kjole til, i et lettere (tynnere) stoff. Jeg tror et viscosestoff med fint fall vil kle denne kjolen godt.

A summer dress for me! I really want to sew more of my clothes, also in woven fabrics, and learn to make the necessary adjustment to fit my body. I made two (!) toiles of this dress before I felt confident enough to sew it up. I needed to do a FBA on the princess seam (never done that before, but thanks to Google and Youtube I made it!!), I also needed to lengthen the bodice and do a forward shoulder adjustment. The result was a really nice fit and a dress I could wear with pride on Norways Constitution day (17th of May). During the day I realized that I need to do an armhole adjustment to future dresses from this pattern. The armholes are to snug. Details aside; I'm really happy with the result and can finally say that I'm on my way to sew more for me!

Stoff/fabric: Stoff og glidelås fra Stoff & Stil.
Mønster/pattern:  23113 fra Stoff & Stil.

Takk for at du tittet innom!
Thanks for stopping by!
//Heidi  

2 kommentarer:

  1. Hei 😊 Har akkurat begynt på samme kjolen som den du har sydd her, men sitter allerede fast. Ser i oppskriften at man skal klippe ut små hakk i alle delene, og nå når jeg skal sy bitene sammen skjønner jeg ikke hvordan det skal gjøres og hvorfor de er der. Har prøvd å søke det opp på nett, men jeg finner ingenting lignende. Din kjole ble jo kjempefin, kanskje du kan hjelpe meg videre? 😊

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann! Jeg er litt usikker på om du mener de små hakkene som angir hvor mønsterdeler møtes, f.eks er det flere hakk i sidesømmen som skal ligge på hverandre når du syr sammen for- og bakstykket. Ellers skal det klippes hakk i kurvede/buede sømmer for at disse skal ligge flatt og fint på det ferdige plagget. Disse skal klippes etter at sømmen er sydd sammen (f.eks i prinsessesømmene foran og bak, samt i halskanten), og før du stryker sømmen. Jeg vet ikke om det var hjelp på veien, men spør gjerne hvis det er mer jeg kan hjelpe med. :-) Jeg er også på Facebook - vonMoranville, jeg er nok litt raskere i avtrekkeren der. :-) Ha en fin sydag!

      Mvh
      Heidi

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...